Rettigheter ved forsinket fly

Flyselskapets feil at du ikke rakk flyet?

Dette har du krav på.

STRESS: Mellomlander du og mister neste fly, bør du sjekke om flyselskapet har holdt seg innenfor minimumstiden. Foto: AirHelp.
STRESS: Mellomlander du og mister neste fly, bør du sjekke om flyselskapet har holdt seg innenfor minimumstiden. Foto: AirHelp. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert på nettsiden vi.no. Dette innholdet er nå overført til kk.no. Les mer om overføringen

Når du flyr på ferie utenlands, hender det at du må mellomlande underveis. Som regel går dette smertefritt, men ikke alltid.

For mellomlander du på en stor flyplass hvor det er lang avstand fra én gate til den neste, kan tiden bli knapp for å komme deg til neste flyvning – særlig hvis du er litt eldre og ikke i stand til å løpe raskt av gårde.

Men rekker du ikke flyet, er det slett ikke sikkert at det er din feil.

Flyselskapet står ansvarlig

Flere flyselskaper tar ikke alltid hensyn til flyplassenes minimumstider for flyforbindelser, og beregner for kort tid til transfer, mener Andreas Hermansson, landssjef for AirHelp i Norge.

Selskapet jobber med å hjelpe reisende å hevde sine juridiske rettigheter og søke om å få kompensasjonen de har rettmessig krav på under globale flypassasjerlover.

– Trøsten er at dersom du kommer for seint til neste flyvning på grunn av en forsinkelse, står flyselskapet normalt ansvarlig for at passasjerene kommer seg fram til endelig destinasjon, sier Hermansson.

Da har du krav på å få pengene tilbake, selv om flyselskapet setter seg på bakbena, understreker han.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.