Kongelig kjøretøy

Når kongelige besøker Geiranger får de som regel sitte på i Karl Mjelvas Buick 1932-modell. Den pensjonerte hotelldirektøren ved Union Hotell er hekta på veteranbiler.

Tekst og foto: Oddgeir Visnes
Første gang publisert i VI OVER 60 januar 2013

Foreløpig har Karl Mjelva ti doninger av edel årgang samlet i veteranbilmuseet i kjelleren på hotellet. Favorittbilen er Buick’en fra 1932, og den brukes alltid når han frakter de kongelige rundt i verdensarvområdet. Det har han gjort flere ganger. Foreløpig siste gang var 25. mai i fjor da kongesjåføren rattet den blank­pussede ­bilen med Mette-Marit og Haakon i baksetet.

– Kronprinsen var passasjerer i den samme bilen under Kongeparets sølvbryllup i 1993, for­teller 74-åringen, som lærte seg å kjøre bil bare syv år gammel.

Ruller fortsatt
Kongebilen ble innkjøpt i 1934 av Geiranger Skyss­lag. Helt frem til midten av 60-tallet ble bilen brukt til å frakte turister opp til Dalsnibba.

Teksten fortsetter under bildet.

Rundt 1930 var det 50 biler i Geiranger.

Rundt 1930 var det 50 biler i Geiranger.

Mange av de flotte bilene som ble brukt til å vise turistene rundt i Geiranger på 1920- og 1930-tallet, er fremdeles i bra stand. Fortsatt kan hotellets gjester leie bilene med sjåfør til korte turer.
Veteranbilene er også populære i forbindelse med bryllup, og brudeparet får selv plukke ut den bilen de helst vil ha på den store dagen.

Flust av biler
På 30-tallet var det hele 50 åpne skyssbiler i Geiranger, bygden som er en av landets aller største turistattraksjoner.

– Fordelt på antall innbyggere var det flere biler her enn i Oslo på den tiden, sier den tidligere hotelldirektøren som har overlatt styringen av hotellvirksomheten til fjerde generasjon Mjelva.


Jakter på veteraner
Men grepet rundt rattet på veteranbilene gir han ikke slipp på. Han har fortsatt store planer om å utvide samlingen i hotellets veteranbilmuseum, hvor det i dag står biler som Nash, Studebaker, AA Ford, Cadillac og Hudson. Karl Mjelva er nærmest på konstant utkikk etter «nye» veteranbiler.

– Min store ambisjon er å hente tilbake så mange som mulig av de 50 bilene som en gang var her i Geiranger, forteller 74-åringen entusiastisk.nForeløpig har Karl Mjelva ti doninger av edel årgang samlet i veteranbilmuseet i kjelleren på hotellet. Favorittbilen er Buick’en fra 1932, og den brukes alltid når han frakter de kongelige rundt i verdensarvområdet. Det har han gjort flere ganger. Foreløpig siste gang var 25. mai i fjor da kongesjåføren rattet den blank­pussede ­bilen med Mette-Marit og Haakon i baksetet.

– Kronprinsen var passasjerer i den samme bilen under Kongeparets sølvbryllup i 1993, for­teller 74-åringen, som lærte seg å kjøre bil bare syv år gammel.

Ruller fortsatt
Kongebilen ble innkjøpt i 1934 av Geiranger Skyss­lag. Helt frem til midten av 60-tallet ble bilen brukt til å frakte turister opp til Dalsnibba.

Mange av de flotte bilene som ble brukt til å vise turistene rundt i Geiranger på 1920- og 1930-tallet, er fremdeles i bra stand. Fortsatt kan hotellets gjester leie bilene med sjåfør til korte turer.
Veteranbilene er også populære i forbindelse med bryllup, og brudeparet får selv plukke ut den bilen de helst vil ha på den store dagen.

Flust av biler
På 30-tallet var det hele 50 åpne skyssbiler i Geiranger, bygden som er en av landets aller største turistattraksjoner.

– Fordelt på antall innbyggere var det flere biler her enn i Oslo på den tiden, sier den tidligere hotelldirektøren som har overlatt styringen av hotellvirksomheten til fjerde generasjon Mjelva.

Jakter på veteraner
Men grepet rundt rattet på veteranbilene gir han ikke slipp på. Han har fortsatt store planer om å utvide samlingen i hotellets veteranbilmuseum, hvor det i dag står biler som Nash, Studebaker, AA Ford, Cadillac og Hudson. Karl Mjelva er nærmest på konstant utkikk etter «nye» veteranbiler.

– Min store ambisjon er å hente tilbake så mange som mulig av de 50 bilene som en gang var her i Geiranger, forteller 74-åringen entusiastisk.

Del innlegg