Kirkenes og Sør-Varanger

Kirkenes og Sør-Varanger

Kirkenes og Sør-Varanger danner Vest-Europas yttergrense mot Russland og begynnelsen på den sibirske taigaen. Dette er et område som mange aldri har besøkt, men har hørt mye om. Nå har du en unik mulighet til å oppleve denne delen av Norge og få høre fra de som bor her, hvordan det har vært å leve på grensa til Sovjetunionen og Russland.

PS! Vi har også to turer i 2021: 21. mai og 24. august.

Gled deg til:

  • Historien fortalt av de som har opplevd den
  • Evakueringen av Kirkenes
  • Pasvik
  • Besøk på fiskeværet som ville selge seg selv
  • Krabbehovedstaden

 

  • Vær oppmerksom på at dette programmet er veiledende og endringer kan forekomme.

    F = Frokost / L = Lunsj / M = Middag

  • DAG 1 Oslo – Kirkenes (M)

    Turen starter med fly fra Gardermoen kl.09.20 direkte til Høybuktmoen flyplass ved Kirkenes, hvor det er ankomst kl.11.30. Flyplassen ble bygget i 1941 med 2 rullebaner. Okkupasjonsmakten trengte den for å gi flystøtte i forbindelse med angrepene på Sovjetunionen. På flyplassen venter bussen som kjører de 10 km inn til byen, hvor vi sjekker inn på Hotel Scandic Kirkenes.

    Her treffer vi for første gang Nils-Edvard Olsen og Jostein Eliassen, som forteller litt om programmet for de neste dagene. Felles middag på hotellet.

    Oslo - Kirkenes (M)
  • DAG 2 Befrielsen av Kirkenes, Høyde 96 og Svanvik (F, L, M)

    I dag kjører vi mot Bjørnevatn, hvor vi besøker tunellen hvor lokalbefolkningen og en 7-år gammel Jostein sammen med familien søkte tilflukt i høsten 1944. Vi får en meget sterk skildring av stemmingen inne i tunellen, frykten og gleden da russiske soldater natt til 25. oktober befridde Kirkenes og slo ned okkupasjonsmaktens motstand. Gleden da de trygt kunne gå ut av tunnelen sammen med ca 2.000 andre og jublende sang både Nasjonalsangen og Internasjonalen.
    Underveis kommer vi til å høre og se historien om AS Sydvaranger – og hva denne virksomheten har betydd for samfunnet og vi fortsetter til det enorme anlegget, hvor Jostein langt på vei kjenner alle steiner. Her jobbet han som skytebas i 44 år. De fleste blir svært overrasket over det enorme området til gruvedriften. Det er godt å sitte i buss når man beveger seg rundt i gruveområdet. Om det skulle bygges en ny E6, ville massene fra Bjørnevatn-gruvene vært nok til å lage en ti meter bred trasé – med en gjennomsnittlig fyllingshøyde på seks meter fra Kirkenes til Oslo!
    Turen går gjennom vakker natur og vi kjører ca. 40 km mot sør til Pasvikdalen hvor vi skal besøke Høyde-96. Høyden var tidligere brukt som observasjonspost ved grensen mot tidligere Sovjetunionen, og navnet kommer av at høyden på tidligere kart var angitt som 96 meter over havet.
    Det ble reist utkikkstårn her første gang i 1935, på en tid da det var viktig å markere norsk suverenitet i området. Den gang var det restaurant på toppen, men denne opphørte under den andre verdenskrig. Dette tårnet brant ned i 1944, og det tårnet som står i dag ble bygget i 1955.
    Deretter fortsetter vi til Svanvik – 223 innbyggere – som ligger ved nordbredden av Svanevatn, en innsjø i Pasvikelvas hovedløp. Her ligger Svanvik kirke, Pasvik folkehøgskole og Øvre Pasvik nasjonalparksenter. Svanvik har en av grensevaktstasjonene på den norsk-russiske grensen. Fra Svanvik holder de øye med blant annet den russiske gruvebyen Nikel som ligger bare ni kilometer fra Svanvik (men 84 kilometer med bil). I likhet med Skogfoss og Gjøkåsen ligger Svanvik ved Pasvikelva. Stasjonen bærer navnet til tettstedet den ligger i og er en del av samfunnet. Vi spiser lunsj på Miljøsenteret i Svanvik før vi reiser tilbake til Kirkenes. Middag på hotellet.

    Befrielsen av Kirkenes, Høyde 96 og Svanvik (F, L, M)
  • DAG 3 Kirkenes – en spennende historie (F, L, M)

    Etter frokost kommer Nils-Edvard og Jostein for å vise oss byen sin. Vi kommer til å få en spennende historisk fortelling, siden begge to forteller fra egne opplevelser gjennom et langt liv i Kirkenes.
    I 1826 var det faktisk ingen klare grenser i dette området. Det ble krevd opp skatter av beboerne i Kirkenes fra 4 forskjellige nasjoner. Men det er gruvedriften som førte til at byen etter hvert vokste og utviklet seg til en viktig havne- og grenseby. Nils-Edvard og Jostein vil fortelle om historien tilbake til 1800-tallet og fram til i dag. Vi får høre om praktiske følger og effekter av Barents samarbeide og «Kirkeneserklæringen» som ble signert mellom Russland og Norge i 1993. Kanskje får dere også noen svar på hvordan både russisk og norsk etterretningsarbeid påvirker dagliglivet. Selvfølgelig tar vi også en tur til grensestasjonen ved Storskog.
    Ved lunsjtider kommer vi til «Pensjonisten» hvor vi spiser lunsj sammen med folk som bor i byen. En unik mulighet til å stifte nye bekjentskaper og høre om dagliglivet i grenseby. En annen kuriositet for oss «søringer» er gateskiltene med kyrilliske skrift.

    Visste du forresten at det har vært normal jernbanedrift i området? Det har vært planer om å videreføre jernbanen til Russland og Finland.

    Turen avsluttes på hotellet hvor det serveres middag.

    Kirkenes – en spennende historie (F, L, M)
  • DAG 4 Utflukt til fiskeværet Bugøynes – «Krabbehovedstaden» (F, L, M)

    I dag går turen nordvest over til Bugøynes. Det bor omtrent 200 personer i Bugøynes. Da fiskebruket ble solgt på tvangsauksjon i 1989, averterte folket hele bygda til salgs i landets største aviser. Det var et rop om hjelp. I den senere tid har kongekrabben blitt en viktig ressurs for bygda, og har snudd pessimismen til optimisme. Det utskjelte skadedyret er blitt luksusmat for «landkrabber», fra Beijing i øst til Milano i vest. Ferden som starter ved kaia i Bugøynes ender på luksusrestauranter ikke bare i Beijing og Milano, men også Moskva, Dubai, Shanghai og Hongkong. Denne «reisen» har Nils-Edvard vært med på, og han forteller om hva som faktisk skjedde.

    Bygda ble i sin tid befolket av finske innvandrere på 1800-tallet. Finsk er et språk som er i daglig bruk i bygda. Bugøynes kalles også gjerne Lille-Finland (Pikku-Suomi).
    Bugøynes er ett av få steder som unngikk å bli nedbrent av tyske soldater da de trakk seg tilbake fra Nord-Troms og Finnmark. Stedet er derfor preget av tett trehusbebyggelse preget av finsk byggeskikk. Bugøynes kapell ble innviet i 1989.
    Før vi setter kursen tilbake mot Kirkenes, så skal vi ha en god lunsj og få en smak av krabben. På turen passerer vi også Neiden, som kanskje er mest kjent som «sjekkpunkt» på Finnmarksløpet 1000 km, et av verdens mest krevende hundeløp.
    Avskjedsmiddag på hotellet.

    Utflukt til fiskeværet Bugøynes – «Krabbehovedstaden» (F, L, M)
  • DAG 5 Kirkenes – Oslo (F)

    Etter frokost kommer bussen og kjører til flyplassen før vi flyr tilbake til Oslo.

  • Prisen inkluderer:

    • Fly Oslo – Kirkenes tur/retur inkl. alle skatter og avgifter
    • Busstransport i henhold til program
    • 4 netter på Scandic Kirkenes i delt dobbelt rom med middag og frokost
    • 3 lunsjer (Svanvik, Kirkenes og Bugøynes)
    • Lokale historiefortellere og veivisere
    • Reiseleder fra Aller Travel

    Prisen inkluderer ikke:

    • Avbestillings- og reiseforsikring
    • Drikke
    • Øvrige måltider
    • Tips

Dag 1 Ankomst Split. Stopp i den lille fiskelandsbyen Trogir for lunsj og guidet byvandring, før vi fortsetter til vårt hotell i Podstrana utenfor Split.

Dag 2 Split. Byvandring og fritid i spennende Split.

Dag 3 Omis og elven Cetina. Byvandring i den gamle piratbyen Omis og elvecruise opp Cetina-elven til Radmanove Mlinice. Lunsj her og buss tilbake.

Dag 4 Podstrana – Mostar – Dubrovnik. Busstur til Mostar i Bosnia Herzegovina, hvor det blir byvandring i gamlebyen. Vi krysser også den berømte broen over Neretva-elven.

Dag 5 Dubrovnik. Guidet byvandring i byens historiske sentrum. Fritid til lunsj.

Dag 6 Dubrovnik – Kotor – Budva – Dubrovnik. Tidlig avreise mot Montenegros grense og videre via Kotorbukten til byen Kotor. Byvandring med lokalguide og videre til Budva.

Dag 7 Fridag. Dagen til egen disposisjon.

Dag 8 Hjemreise. Retur til Norge fra Dubrovnik.

Scandic Kirkenes ****  
Kongensgate 1-3
9915 KIRKENES

Hotellet ligger 150 meter fra gågata Dr. Wessels gate og 2 km fra Hurtigrutens terminal. Her tilbys du gratis Wi-Fi og en velværeavdeling.
Rommene på Scandic Kirkenes har klimaanlegg, flatskjerm-TV med kabelkanaler, tregulv og minibar. Noen av rommene har kaffe- og tekoker.
Du kan slappe av i innendørsbassenget, badstuen og solariumet. À la carte-retter og forfriskninger er tilgjengelig hver dag i den avslappende atmosfæren i Arktis Restaurant & Bar.

For å delta på våre leserreiser må du være selvhjulpen og kunne håndtere din egen bagasje. Du må også kunne gå i et normalt tempo.

Dette gjelder alle turene våre, og ikke bare vandreturene. Selv om hoveddelen av turen går med buss, tog eller båt vil det ofte bli gåturer til og fra severdigheter.

Tillegg for enkeltrom kr 2.500,-

Avreise: Oslo Gardermoen, Avgang 17:35. Beregnet ankomst 19:45.
Retur: Kirkenes, Avgang 12:00. Beregnet ankomst 14:10.

TRYGG PÅ TUR MED OSS:
Du kan være trygg på at vi, i samarbeid med våre leverandører tilrettelegger våre Norgesturer i henhold til gjeldende smittevernregler. Sammen med våre leverandører forholder vi oss til gjeldende smitteverns-bestemmelser.

Trenger du hjelp?
Kontakt Aller travel på telefon eller e-post.

23 89 64 70
Del innlegg